"Niemożliwy" silnik osiąga coraz lepsze wyniki?
11 lutego 2013, 11:20Naukowcy z Politechniki Północnozachodniej z Xi'an donoszą o bardzo obiecujących wynikach testów "niemożliwego" relatywistycznego silnika eletromagnetycznego. Urządzenie EmDrive, którego pomysłodawcą jest brytyjski naukowiec Roger Shawyer, zostało powszechnie odrzucone, jako niezgodne z zasadami fizyki, a tym samym niemożliwe do wykonania
Nanodrążenie w graficie
25 stycznia 2013, 14:00Zespół z Karlsruhe Institute of Technology (KIT) i Rice University uzyskał najmniejsze na świecie tunele. Udało się to po przyłożeniu do grafitu nanocząstek niklu. Całość podgrzano w obecności wodoru. Naukowcy uważają, że to doskonały sposób na szyty na miarę grafit np. do zastosowań medycznych.
Sód zamiast litu
3 stycznia 2013, 12:10Od kilku lat eksperci coraz bardziej interesują się bateriami litowo-tlenowymi. Tego typu urządzenia są o tyle atrakcyjne, że ich teoretyczna gęstość energetyczna, wynosząca około 3458 Whkg-1, jest zbliżona do gęstości energetycznej benzyny. Problem jednak w tym, że baterie litowo-powietrzne są urządzeniami jednorazowego użytku, większości z nich nie można powtórnie ładować.
Silniki jonowe coraz doskonalsze
2 stycznia 2013, 12:38NEXT czyli NASA's Evolutionary Xenon Thruster pobił rekord ciągłego działania. Silnik jonowy znajdujący się w Glenn Research Center's Electric Propulsion Laboratory, pracuje nieprzerwanie od 43 000 godzin. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami chemicznymi silnik jonowy ma niewielki ciąg, jednak zapewnia silniejszy impuls, czyli nadaje gazom wylotowym znacznie większe przyspieszenie niż silniki chemiczne
Efektywne ładowanie bezprzewodowe
30 października 2012, 11:50Na kanadyjskim University of British Columbia opracowano bezpieczną efektywną metodę bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych. Kanadyjczycy proponują wykorzystanie specjalnego zestawu magnetycznego.
Wiedzą jak zbudować kryształ czasoprzestrzenny
25 września 2012, 11:14Zespół pracujący pod kierunkiem uczonych z Lawrence Berkeley National Laboratory opracował właśnie eksperymentalny projekt takiego kryształu. Miałby on bazować na elektrycznej pułapce jonowej oraz prawie Coulomba i odpychaniu się cząstek o jednakowym ładunku.
Szybkość dzięki niedoskonałościom
22 sierpnia 2012, 11:13Inżynierowie z Rensselaer Polytechnic Institute stworzyli cienką płachtę materiału złożoną z wielu warstw grafenu. Następnie płachtę podgrzewali za pomocą lasera lub lampy błyskowej, dzięki czemu powstały w niej liczne pęknięcia, dziury i inne niedoskonałości. W ten sposób powstała grafenowa anoda, którą można ładować i rozładowywać 10-krotnie szybciej niż współczesne grafitowe anody w bateriach litowo-jonowych.
Ubytek siarki to nie problem
19 lipca 2012, 13:19Obserwacje pracy działających baterii siarkowo-litowych pozwoliły na obalenie jednej z najpopularniejszych teorii ich dotyczących i umożliwią w przyszłości udoskonalenie tych obiecujących urządzeń.
Bateria jak malowanie
29 czerwca 2012, 09:19Na Rice University powstała technologia umożliwiająca... namalowanie baterii litowo-jonowej na dowolnej powierzchni. Technologię tę można też łączyć z ogniwami fotowoltaicznymi.
Ogniwo na cukier dla sparaliżowanych
14 czerwca 2012, 10:02Zespół z MIT-u stworzył ogniwo paliwowe na glukozę. Współdzielące źródło zasilania z neuronami urządzenie może zostać wykorzystane w mózgowych implantach, które pozwoliłyby sparaliżowanym pacjentom na nowo poruszać kończynami.